Certyfikaty SSL – dlaczego są ważne?

Certyfikaty SSL – dlaczego są ważne?

Na początku XXI w. kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najpoważniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet stanowiły rzadkość, bankowość internetowa raczkowała i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych serwisów. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być zabezpieczane, rozpowszechniło się stosowanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.

Dlaczego certyfikaty SSL są w dzisiejszych czasach niezbędne?

Dziś większość świadomych użytkowników internetu zanim założy profil w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza kontaktowego czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw weryfikuje czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się specyficzna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie firmy, domu kultury, szpitala, banku, stowarzyszenia czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przejęcia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, sprawdzi się w przypadku małych stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest najodpowiedniejszy dla organizacji pozarządowych, branży e-commerce oraz stron korporacyjnych.

Użycie certyfikatu SSL może poprawić pozycję witryny

W ostatnim czasie znaczenie certyfikatów SSL wzrosło także z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest w tej chwili najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać witryny nie posiadające certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla użytkowników (w pasku adresu pojawia się informacja “Niezabezpieczona”). Od tego też czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezwykle istotnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas określania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podniesieniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy blog, założenie certyfikatu SSL jest wymagane.