Które minerały i witaminy znajdują się w kiszonych ogórkach?

ogórki kiszone

W sałatce, w zupie, na kanapce czy w formie surówki do dania głównego – ogórki kiszone w naszej kuchni jemy częściej niż chcielibyśmy przyznać. I my to popieramy, bo kiszone warzywa są tak samo zdrowe, co smakowite.

Kiszone ogórki – z czosnkiem, koprem bądź z innymi przyprawami

Kwaszone ogórki to warzywa, które wystawiono na działanie procesu fermentacji. Ich wykonanie jest niezmiernie łatwe. Używa się do tego drewnianych beczułek bądź pojemnych kamiennych garnków, w których ogórki wraz z przyprawami zalewa się wodą z solą. Potem zostawia się pojemnik na minimum dwa tygodnie w chłodnym miejscuna tak długo, aż fermentacja mlekowa zakonserwuje warzywa. Amatorzy niezbyt kwaśnych kiszonek mogą oddać się konsumpcji ogórków już po paru dniach – ogórki tego rodzaju nazywamy „małosolnymi”. W podstawowym przepisie do solanki wraz z ogórkami wkłada się koper i czosnek, jednak walory smakowe kwaszonych ogórków można podkręcić też różnymi przyprawami, m.in. kawałkami marchwi, liśćmi laurowymi lub ziarnami pieprzu. Rzecz jasna nie każdy ma czas ani wystarczająco miejsca w kuchni, by samodzielnie przyszykować takie kwaszonki. Nie każdy dysponuje również piwnicą albo spiżarnią, w której może przetrzymywać przetwory w większych ilościach. Nie oznacza to jednak, że trzeba odmówić sobie jedzenia kiszonych ogórków – w każdej chwili możemy kupić je w sklepie na wagę lub w niewielkich opakowaniach, a więc w workach z folii albo w pojemnikach z uchem, które bez problemu da się schować w lodówce.

Jakie witaminy i minerały spożywamy wraz z ogórkami kiszonymi?

Od wieków wiadomo, iż sfermentowane warzywa korzystnie wpływają na ludzki układ pokarmowy. Dzieje się tak, ponieważ razem z kwaszonkami wchłaniamy dobroczynne kultury bakterii, które pozytywnie oddziaływają na florę przewodów pokarmowych i redukują ich pH, wspomagając w ten sposób procesy trawienne. Lecz na tym nie koniec! Ogórki kiszone są nietuczące (to około 12 kcal w 100 g), a jednocześnie zawierają między innymi witaminę A, C i E, witaminy z grupy B oraz mnóstwo składników odżywczych istotnych dla poprawnego funkcjonowania organizmu, jak magnez, wapń, żelazo, mangan i sód. A co z zalewą po kiszonych ogórkach? Jeśli doceniamy cierpkie smaki, rekomendujemy nie wylewać jej po zjedzeniu warzyw. Lepiej ją wypić lub dodać do zupy ogórkowej, bowiem w trakcie kwaszenia składniki odżywcze przechodzą po części do soku. Warto jednak podkreślić, na kwaszonki powinny uważać osoby z nadciśnieniem – w kiszonkach znajduje się bowiem spora ilość soli.

"ARTMAN" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
Niedomicka 47
33-132 Niedomice

Mob.: +48 669 997 776
E-mail: [email protected]